
Formule E:
versnelde elektrificatie bij DS Automobiles
Sinds de oprichting van DS Autombiles ligt de focus al op elektrificatie. Met de komst van de vernieuwde line-up in 2019 is dat meer dan ooit merkbaar. Het modellengamma van DS Automobiles is nu volledig geëlektrificeerd. Voorbeelden zijn de DS 3 CROSSBACK E-TENSE – het eerst 100% elektrische model in zijn segment met een rijbereik van 320 kilometer WLTP – en de DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4×4, een 300 pk sterke plug-in hybride met een brandstofverbruik van slechts 1,3 liter/100 km, een CO2-emissie van 30 g/km en een elektrische, emissievrije range van 58 kilometer (WLTP).

Winnaar Formule E
DS Automobiles heeft een unieke kijk op elektrificatie. De focus ligt op maximale prestaties, aansprekend design, uitdagend rijplezier en duurzame ontwikkeling. Door als eerste premium autofabrikant deel te nemen aan het uitdagende Formule E-kampioenschap heeft DS Automobiles al in een vroeg stadium zijn toewijding aan Research & Development door middel van autosport laten zien.
Met regelgeving die de voorschriften voor productievoertuigen overtreft – zoals een 900-volt batterij – zorgt Formule E ervoor dat onderzoek en ontwikkeling van nieuwe technologie sneller gaat. DS Automobiles is de enige fabrikant die elk seizoen een E-Prix heeft gewonnen. Bovendien is het merk met de DS TECHEETAH en Jean-Éric Vergne op dit moment titelhouder van ‘Beste Team’ en ‘Beste Coureur’.
Circuit naar DS Store
De ervaring die sinds de eerste overwinning in 2016 is opgedaan, heeft DS Automobiles geholpen om de beste keuzes te maken voor elke productieauto wat betreft de architectuur: het aantal versnellingen en de transmissieverhoudingen, de type aandrijflijn en de balans tussen koppel en vermogen. Hoewel de onderdelen van een eenzitter en een productiemodel verschillen, is het concept hetzelfde. Formule E is ver vooruit in de techniek en draagt zichtbaar bij aan de ontwikkeling van E-TENSE-modellen.
De overdracht van technologie van het circuit naar de straat gaat verder dan alleen de gekozen architectuur. De kracht van het DS TECHEETAH-team is afhankelijk van een van de beste energiemanagementsystemen in de Formule E. De motor en omvormer zijn wellicht sleutelcompomenten van het systeem maar de software maakt ook zeker verschil tussen de deelnemers. Deze oplossingen, waaraan tijdens het raceseizoen gewerkt wordt, voorzien in ervaring die direct toegepast kan worden op het energiemanagementsysteem van productieauto’s, of die nu volledig of deels elektrisch zijn.


DS E-Tense modellen
De nieuwe DS 3 CROSSBACK E-TENSE – de productieversie zonder aanpassingen – heeft ook geparticipeerd in autosport. De auto stond aan de start van de eRallye Monte-Carlo – de meest prestigieuze race voor elektrische voertuigen – en was de meest energiezuinige auto met een record van slechts 9,55 kWh per 100 kilometer. In het complete internationale seizoen (12 rondes) bleef dat record staan. Dit bewijst zijn kwaliteiten in relatie tot directe concurrenten en onder strikt identieke omstandigheden vergeleken met benchmarkmodellen op de markt.
In navolging van de DS 3 CROSSBACK en de DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4×4 gaat de ontwikkeling van geëlektrificeerde modellen door met de introductie van verschillende plug-in hybride aandrijflijnen voor de DS 9 die in 2021 naar Nederland komt. Het DS TECHEETAH-team gaat door met de ontwikkeling van de DS E-TENSE FE20 die op dit moment aan de leiding staat van het Formule E-klassement van 2019/2020 met Antonio Felix da Costa, wachtend op de herstart van het Formule E-seizoen.